Българската православна църква

Днес случайно минах през подлеза на ЦУМ, покрай църквичката “Света Петка Самарджийска”. Когато се загледах, ми направи впечатление, че нещо липсва. А именно – паметната плоча за Левски, която дълго време бе поставена на стената й… Едно звънване по телефона изясни нещата – свалена е по решение на БПЦ.

Първата ми реакция беше – как посмяха?! След това обаче разбрах, че е станало каквото трябва, и че всичко си е дошло на мястото.

Както и всеки реален човек, Левски не е бил съвършеният идеал, за който го смятат много българи. Но е факт, че е бил твърде близо до него. Всичко, което сме чували за честността, чистотата и отдадеността му на свободата на народа, е истина. Малко народи имат дори един такъв в историята си. Вазовите думи “Селяните прости светец го зовяха” казват всичко – Левски е провъзгласен за светец от самия народ, още приживе. От тези, за спасението на които се е борил. За разлика от всичките ни други светци, канонизирани от събори на владици и митрополити след смъртта им, защото са се борили за спасението на собствената си душа… Няма сравнение, нали?

А кои са съвременните ни църковни ръководители? С много малки изключения (които също не са много по-добри), са хора, с които бих се гнусил да разговарям. Почти всичките – бивши служители на Държавна сигурност, редовно писали доноси до нея. Изпълнявали безпрекословно нарежданията й. Водили след десети ноември пунически войни за свещоливници и други приходни местенца, а зарязвали църкви и манастири да се рушат (докато междувременно се возят в скъпи лимузини). Най-вероятно не са много хората в паствата им, които да не са по-достойни от тях.

(И още една подробност. На 18 януари, от 11 часа, в ротондата “Свети Георги” трябваше да се състои панахида в памет на Анна Политковская. На 16 обаче свещеникът от ротондата се отказал, тъй като от “службите” му били забранили. Когато Пламен Пенчев от Обществения съвет на асоциацията за свободно слово “Анна Политковская” го попитал не е ли независима БПЦ, свещеникът (по негови думи) отговорил: “Независима е, но като наредят от службите…”

Панахидата е преместена в параклиса до Паметника на репресираните при НДК, по същото време. Въпросният свещеник обаче чий служител е, по дяволите – на духа, или на “службите”? Че то по-добре тогава аз да ида да правят примерно опело на мои роднини направо във въпросните “служби”. Или да ми кръщават детето. Поне да се знае официално що за лице е вършило церемонията…

А после калимявките плачат защо хората били атеисти, и си загубили вярата. Колко чудно защо, а? Все едно слушам Симеон ненаситника да плаче защо хората били станали републиканци, и изоставили монархизма…)

Заслужава ли църква, управлявана от тези хора, да се кичи с Апостола? Бива ли паметта му да търпи подобно петно? Според мен – не. Колкото и да напредва медицината, не вярвам да доживея деня, когато БПЦ ще се очисти до степен да заслужава името й да се споменава в някаква връзка с това на Левски. Нямат право да цапат паметта му. Ако решат да върнат обратно паметната му плоча, аз ще съм против. Не са заслужили с нищо честта да я носят.

19 Responses to 'Българската православна църква'

  1. Дончо Says:

    Българската православна църква в момента е гнусна, политическо-икономическа клика от бизнесмени, навлекли раса и криещи се в мерцедеси с черни стъкла. Отиди в който и да е манастир и виж в каква кола карат игумена. Виж търговията, която се върти в двора му. Виж как оценяващо те гледат монаси, някои от които не се свинят да показват ланците си.

    Не желая второто ми дете, когато дойде живо и здраво, да бъде кръстено в лоното на ТАЗИ църква, от ТАКИВА свещенници. За мен остава предизвикателство да намеря храм, в който да направя кръщенето. Досега не съм го открил…

    Църковните ни служители не будят нищо у мен, освен безкрайно отвращение и презрение.

  2. Григор Says:

    @Дончо: Понякога, най-често в манастири, съм виждал монаси, най-често най-обикновени по ранг, които бих признал за духовни лица. Не светци, не перфектни, но не бизнесмени с ръце до раменете в меда. За съжаление, не съм видял още такъв свещеник в църква. Но може би има.

  3. nv Says:

    Аз мога да дам примери и в двете посоки за монаси и свещеници.

    Православната ни черква е изключително консервативна, що се отнася до канонизирането на исторически личности като Левски, за който до момента няма исторически документи, които да изменят представите ни за светец и национален герой. Католическата черква има канонизиран българин и то свързан с новата история – явно по актуалност е доста напред.

    В този смисъл според мене висшите духовници, които са сътрудничили на Държавна сигурност трябва да отидат по манастирите и то по някакъв достоен начин. До сега няма и помен от такова намерение – така, че съгласен съм с оценката на Григор Гачев.

  4. Ани Илиева Says:

    Църквата е същото като държавата. Досега не съм те чувала да вдигнеш ръце от държавата и да се отграничиш от нея, затова този запис малко ме изненада. Църквата се състои от православните вярващи и от тях зависи дали ще са общност или стадо добитъци, ако позволиш да те цитирам. А че миряните не навсякъде са стадо, веднага ще ти дам пример, и то точно с Левски.
    Бил ли си скоро в Карлово? В двора на родната къща на Левски е построена нова църква. Построена е изцяло по инициатива и с дарения на граждани. Църквата е наречена на всички български светци. Всички икони в нея са само на български светци – Светите Седмочисленици, Иван Рилски, Петка Търновска, Патриарх Евтимий, Паисий… всичките. Гледаш ги и си мислиш “Тука само Левски липсва…”, а после се усещаш къде се намираш и всичко си идва на мястото. 🙂
    Така че, ако не знаеш, да ти кажа – Левски е провъзгласен за български светец от православните миряни в Карлово. А какво мисли висшият църковен клир по въпроса, няма ама абсолютно никакво значение.

  5. Ани Илиева Says:

    Не открих начин да редактирам 🙁
    Не е църква, а параклис. Ако има значение, де.
    Друг такъв Храм на българския дух не ми е известен.

  6. Longanlon Says:

    Влиянието на Руската православна църква върху българската е огромно – както едно време нашите партийни ръководители са чакали заповеди от СССР, така сега църковните глави се допитват за всяко нещо до Русия. Това го знам от хора, които се занимават с църковни дела тук. За чудене ли е тогава, че като “отгоре” са им забранили панахидата, нашите са се вслушали и са я отменили?

    Освен зависимостта си от РПЦ обаче, нашенската църква има и много други проблеми, някои от които си забелязал – тя е много, много далече от хората и се занимава само и единствено със собствените си бакии без да я е еня за вярващите.
    http://longanlon.bloghub.org/219/

  7. Делибалтова Says:

    Григ, откликнах на призива ти да действаме заедно в името на доброто, но как да стане? Българка съм до мозъка на костите и православна християнка до смърт. Част съм от Българската православна църква. Добра или лоша, тя е нашата църква, както жената, коята ме е родила, отгледала и възпитала е моя майка.
    Църквата има слабости, но бавно се променя. Заклеймяването звучи много убедително за хората, които не са запознати поне повърхностно с правилата в нея. Безогледното размахване на сабя, обаче, е по-опасно и от “преклонената главица”.

    На кой не му е ясно, че християнството най-силно пострада от безчовечната идеология и терорът, наречен комунизъм? Десетки най-благочестиви духовници бяха избити, а останалите – наплашени и принуждавани. Сега берем плодовете.

    Лесно е да се обвини, трудно, но задължително е да се вникне поне малко в проблема.
    Животът на Дякон Левский, както се е подписвал, е тясно обвързан с църквата и духовенството, това не може да се промени. Той е безспорният национален герой, но не може да бъде светец, за това си има строг канон, в който той не се вписва. Нямам време в момента, но нека да се поинтересуваме от мотивите за сваляне на паметната плоча, може пък да има някакво приемливо основание?

    И как така става – до вчера си говорехме за подкрепа и единодействие, а днес сечем наред?
    Няма ли да е по-цивилизовано, по-европейско, по-конструктивно, ако имаме мекота, търпимост и уважение едни към други?

    Както чудесно каза:

    “Ако американците са единият полюс, на другия сме ние, българите. Вечните убедени, че нищо не можем, за нищо не ставаме, и нищо не умеем. Плюти затова от всеки по-буден ум и остър език у нас, и неизлекували се. Свикнали да приучват на безпомощност и чувство за малоценност децата си още от най-малки, и околните до гроба. Поклонници на принципа “в къщи пророци и мъдреци няма, у наше село по-свестни от другите няма, от българин нищо не става”.

    Понякога си мисля – няма ли да сторим благодеяние на света, ако се затрием като нация?… Но после отчаянието ми минава, и се вземам в ръце. Толкова просто е – да се научим, че и ние можем. Че трябва да се окуражаваме и подкрепяме, а не препъваме и загробваме. Друг начин да живеем добре просто няма.”

  8. Ани Илиева Says:

    @Делибалтова
    От години следя полемиката за това как Левски “не се вписва” в агиологичния канон. Личното ми мнение – лицемерие, йезуитщина, двойни стандарти. А в основата на всичкото – църковният разкол и фактът, че синодът на дядо Пимен беше “за” канонизирането, а този на дядо Максим – “против”. Немам нерви да коментирам…
    Левски напуснал манастира и така се бил отрекъл от сана си… Свети княз Борис също напуска манастира и грабва меч, за да извърши… хм, държавен преврат, нали? В житието му обаче това се възхвалява като богоугодно дело.
    Левски е обявен за крадец (откраднал муле и вземал пари от чорбаджиите) и убиец, което било несъвместимо с православната нравственост… Едно петаче да е взел за себе си? Ами онези 52-ма боляри, жените им, децата им и роднините до девето коляно? Борис се покаял за това в манастира, гарантират църковните апологети. А как гарантират, че Левски не се е покаял за убитото момче?
    С какво мъченическата смърт на Злата Мъгленска, например, убита за българското си име и православна вяра, е повече великомъченическа от смъртта на Апостола?
    Ах, да, и мощите. Нетленните и чудотворни мощи на светеца. С цялото ми уважение към покойния Хайтов – гробът на Левски все още не е доказано открит, нито костите му са доказано налични. Ами, ако?
    Всичко в отношенията на БПЦ към Левски е политика и само политика. Няма нито вяра, нито канони.

  9. emo Says:

    Аз не съм просто атеист, аз съм направо анти-теист и тези попове затвърждават убежеденията ми винаги като се се сетя за тях.
    Конкретно в тази църква до Шератон, виждал съм един от поповете – ризлезе от скъпата си кола, увесил на врата си огромен златен кръст
    на верига с която могат да спъват коне.

    Църквата е един чудесно адаптиращ се паразит, дори полицейщината и простотията на комунизма не можаха да го задушат.

  10. emo Says:

    Комунистите искаха да изградят собствена религия, това е основната причина да не се долюбват с поповете… борба за една и съща “еколкогична ниша”

  11. Григор Says:

    @Делибалтова: Тук има един фин момент. По понятията на поне 90% от българския народ Левски е повече светец дори от патриарх Евтимий или цар Борис 1. А това означава, че или църковният канон е зле тълкуван, и логичното място на Левски е начело на българските светци, или че БПЦ просто не е, и няма как да бъде църквата на поне 90% от българския народ.

    Друг въпрос е кое е по-право и по-вярно – църковният канон, или интуитивното усещане за святост на хората. Предубеден съм в този случай, така че не смея да изкажа “обективно” мнение. Вероятно всеки може да реши за себе си, като прецени доколко по неговите представи Левски е заслужил да бъде светец не по-малко от официалните български светци.

    А за църквата… Да, наистина си струва да се търси начин тя да бъде избавена от това да е мутренско-службенска организация. Но докато не престане да е такава, не бива да бъде третирана като чиста – най-малкото защото това не спомага, а пречи на почистването й. Нямам никаква причина да смятам свещеник, който изпълнява нарежданията на “служби”, да не говорим да е техен член, за духовно лице. Докато не покаже на дело, че разбира вината си и се покайва за нея, той за мен е политченге. Едното е несъвместимо с другото: няма как човек едновременно да е обречен служител на Доброто, и обречен служител на Злото. Ако някой ми предложи начин за очистването й, който да преценя като работещ, съм готов да помагам. Иначе – не, и смятам да уча децата си на същото.

    @Ани Илиева: По свидетелства на свещеника, изповядал Левски преди обесването, той се е покаял за убитото момче. Всъщност, историята изобщо знае за това убито момче именно от разкаянието на Левски.

  12. morrt Says:

    Настъпи ме по най-болното ми място.
    Искам да ти кажа, че портрета на Левски е над монитора ми, гледа ме от там и аз го гледам. И може и да не ти се вярва, но Той ме кара да искам да бъда по-добър. Защото за мен този човек е най-чистото нещо в историята на нацията ни. И за мен няма никакво значение дали “някаква организация”, каквато се явява БПЦ като умален модел на държавата ни, го е обявила за светец или не. По-скоро споделям мнението ти, че не са заслужили да се кичат с паметта на Апостола, защото само биха я опорочили.
    Не съм атеист, Вярвам в Бог. Но не вярвам в Църквата.
    Единствения ден в годината, в който влизам в църква е деветнадесетти февруари. За да запаля свещичка за душата му.
    Това са допирните ми точки с БПЦ и на този етап от нейното “пречистване” смятам, че са достатъчни.

  13. Делибалтова Says:

    Не ми е известно трайно да е съществувала човешка общност без олицетворяваща духовната власт структура. Нещо повече, всички сме свидетели на грандиозното сгромолясване на първия известен ми опит да се създаде. Ако очаквате след преживяното разцвет . . ., да кажем че сте крайни оптимисти.
    Църквата е наранена жестоко, ако не бях вярваща, бих казала смъртоносно. Да я закопаем ли полужива или да я лекуваме? И какво би дошло на нейно място? Дали нещо по-добро?
    Аз съм си отговорила на тези въпроси и знам какво правя и защо. Нека сме критични, но и обективни; нека разобличаваме хора и действия конкретно и целенасочено, с факти, с резултати, с истина. Без обобщения.
    Не се страхувам да влизам в спор, ако разбиранията ми го изискват, имам сили да се призная за сгешила и да се посмея от сърце заедно с опонентите си на собствените си грешки, когато ги осъзная.
    Дори в момента личните ми отношения с църквата са много изострени, защото никак не мога да повярвам, че Бог желае жените в мълчание да се покоряват на мъжете си.
    Но защитавам църквата, защото тя е необходима на хората. Тя е такава каквато си я правим или търпим.
    Не изпитвам нужда и не виждам причина да противопоставям Левски на църквата. Предполагам, че свещеното му излъчване е разпалено от деликатното въздействие на духовното обучение. Левски е от такъв ранг, че е нелепо някой простосмъртен, бил той и Негово Светейшество, да се опитва да го съди.
    Най-малко аз имам право на това. Без да претендирам, че е основателно, чувала съм и едно по-различно мнение относно непризнаването му за светец. Той е бил революционер и то в много критична за християнския свят епоха, когато възникват тези учения със съмнителна ориентация, на които жертва стана и нашият народ.
    А дали не е нормално, все пак и армията не козирува на Св. Петка, нали?
    И нима Левски е по-малко обичан, почитан и прославен от това?

    Специално на Дончо препоръчвам Отец Иван, свещеник на двете църкви в Обеля (старата част).

  14. Ани Says:

    Гриша, напълно те подкрепям. БПЦ никога не ми е била критерий за праведност и право-славие. Това, че отказват да канонизират Левски за мен е истинско облекчение. Нека не петним душата му.

    ПП Правил ли е някой опит да намери официалния сайт на БПЦ? Е, не си правете труда. Знаете, че ще сте разочаровани за пореден път. Ако настоявате все пак, ето ви линк: http://bulch.tripod.com/boc/contentsbg.htm

  15. отеца Says:

    елате в параклиса пред НДК (той е на всички Български мъченици) нека заедно да направим нещо, щом официалната БПЦ мълчи. Нека народа покаже колко много сила за живот и вяра има в него.В паралкиса има икона на Свещеномъченик иеродякон Игнатий(Васил Левски),за сега малка но се надявам да съберем средства и да се нарисува голяма, както и обща икона на всички Български мъченици. Там (в паралкиса) винаги сте добре дошли. Има Богослужения всеки ден и се извършват различни треби(ако нямате пари да платите,не се притесняваите).

  16. Петър Величков Says:

    По време на управлението на Иван Костов имаше една софийска църква до пожарната, на ул. “Г. С. Раковски”. Там виждах икона на Левски. После дядовците от Светия синод, ръководени от агента-патриарх Максим я превзеха силом, мисля по времето на СаксКобургготски, Симеон. Не знам дали е запазена сега тази икона на Левски, беше много добре нарисувана. А колкото до гроба – покойният “писател” Хайтов направи срамна търговия с костите на Дякона и натрупа пари, за да доказва, че те били погребани в “Св. Петка Самарджийска”. Слава Богу, свалиха въпросната плоча. Левски според мен не се нуждае от измислени гробове, нито от канонизация. Той е съвършеният идеал и неговият паметник е в човешките сърца. Нали той казва, че времето е в нас и ние сме във времето, то нас и ние него преобръщаме.

  17. Grigor Gatchev - A Weblog » Blog Archive » Трагедия Says:

    […] неща, точно както и случайни невярващи. Тя обаче – не. Писал съм преди с какво облекчение посрещам факта, че Левски не е […]

  18. Господин Гюров Says:

    “Без да претендирам, че е основателно, чувала съм и едно по-различно мнение относно непризнаването му за светец. Той е бил революционер и то в много критична за християнския свят епоха, когато възникват тези учения със съмнителна ориентация, на които жертва стана и нашият народ.”

    Не знам на какво точно е станал жертва нашият народ, но и аз съм чувал (от грък, който беше в йерархията на някои ордени), че Левски е бил един от “духовните посветени” хора в България. Като под това не се разбира поп.

    Лично за мен това обяснява величието на Левски. И да, по-добре Църквата да държи далеч мръсните си ръце от него.

  19. българска православна църква??? Says:

    Паметната плоча там беше сложена от синода на Инокентий, по времето, когато тази църква беше стопанисвана от тях преди да им бъде отнета с полиция. Те провъзгласиха Левски за светец, понеже е бил вярващ християнин, заемал духовен чин, от който се отказва, за да се бори за освобождението на българите.

    Защо не? Смята се, че не може да бъде канонизиран, защото е извършил убийство.
    Защо да? Пример за убиец канонизиран за светец е княз Борис. Той налага християнството със сила и избива доста народ!

Leave a Reply